Monday, February 4, 2013

Ko ta mēs te īsti...

Pēc publikas pieprasījuma - kā tad šeit ar mācībām?


Sākumā nedaudz vispārīgi par skolu.
Skola katru gadu uzņem 80 audzēkņus no Huambo provinces (provincē dzīvo apmēram 2 miljoni iedzīvotāju).
Ir stingri atlases kritēriji - pamatskolas izglītība un uzņem studentus ne no Huambo pilsētas (kas ir vienīgā lielā pilsēta provincē). Mērķis - veicināt skolotāju atgriešanos/ierašanos lauku skolās. Pēc šo kritēriju atsijāšanas studentus uzņem konkursa kārtībā pēc matemātikas un portugāļu valodas iestājeksāmena rezultātiem. Konkurence esot apmēram 10 kandidāti uz vietu.



Vēl par skolu
Kaut arī skola saucās "koledža", kurā studenti dabū profesionālo izglītību, kas atļauj strādāt par sākumskolas skolotāju; un studentu vecums ir 20-30 gadi, mūsu izpratnē tā ir +/- vidusskola. Gan mācību līmeņa, gan disciplīnas ziņā :)

Skolā mācības notiek trīs gadus, bet tās ir organizētas tā, ka skolā vienlaicīgi atrodas tikai divas grupas - viena vai nu atrodas investigationos (parasti socioloģisks pētījums, kurš jāveic, izbraucot uz attāliem ciematiem) vai arī pedagoģiskajā praksē (gandrīz viss trešais gads).
Ar skolotājiem ir tā, ka tie lielākoties ir šīs (vai šādas, bet citā provincē) svaigi absolventi + pāris pieredzējušāki + direktors + mēs. :) Kopā 13 cilvēki uz 160 studentiem (nez kāpēc man viņus visu laiku gribās saukt par skolēniem..)

Dienas režīms
Skola ir internāta režīma, ar programmu no pirmdienas līdz sestdienai. Svētdienas atvēlētas veļas mazgāšanai utt.
Studentiem diena sākas 06:00 ar matinal - rīta darba cēliens. Darbi sadalīti pa atbildīgajiem - tīrīt skolas telpas, cirst (jā, cirst) zāli, iedot brokastis cūķiem un iztīrīt cūku māju (pēdējais ļoti grūši iet...). Mēs (skolotāji) parasti matinal nepiedalāmies, jo guļam. Vot tā.
7:30 brokastis.
8:00 - 12:00 rīta lekcijas (kurss).
12:30 - 14:00 pusdienu pārrāvums.
14:00 - 16:00 pēcpusdienas lekcijas.
16:00 - 18:00 divreiz nedēļā trabalho practico - saimniecības darbi, piemēram, būvēt ar mani cūku aploku, vai kopā ar Laumu lasīt atkritumus skolas teritorijā. Pārējās 5 dienas - sports. Angolieši, kā jau āfrikāņi, aizrautīgi spēlē futbolu (mani mazgā vienos vārtos), savukārt basketbolā un volejbolā pat es spēju turēt viņiem līdzi.


18:30 - 20:00 vakariņas.
20:00 - 21:00 vakara programma. Piemēram dzimumu līdztiesības klubs vai pusfilma angļu valodā (šonedēļ skatīsimies Star Wars Episode 1!!!).
22:30 - silencio total (elektrība pieejama 8:00-12:30; 14:00-16:00 un 18:30-22:30)
Visumā, manuprāt, diezgan intensīvs režīms.

Process
Programmas saturs ir diezgan stingri definēts (eiropieši - TG, bet par tiem atsevišķs stāsts). T.i. - katrai nedēļai ir noteiktas tēmas, kursu nosaukumi un patstāvīgo darbu apjoms.
Patstāvīgie darbi ir liela daļa no programmas (apm 40% no visa laika). Tie izpaužas sekojoši - skolā ir pieejama IT sistēma (zinātājiem - thin clienti un Win serveris, kuram slēdzas klāt ar RD un uz tā visa griežas diezgan pa-briesmīga client-server aplikācija) kurā ir definēti daudzi patstāvīgie darbi par dažādām tēmām. Piemērs - "Izlasīt pielikumus par Ķīnas vēsturi un uzrakstīt 300 vārdus par trīs nozīmīgākajiem notikumiem Ķīnas impērijas vēsturē". Par šādu darbu studenti saņem 4 punktus - viens punkts atbilst vienai darba stundai. Nedēļā jāsavāc, piemēram, 13-20 punkti vēsturē, 6 punkti angļu valodā un 6 socioloģijā.

Nedēļas programmā šiem ir atvēlēts laiks (lekciju vietā), studenti paši izvēlas uzdevumus, kas vairāk patīk, un pilda. Tad iesniedz mums pārbaudīt (tas nu ir pilnīgs čau, vismaz man).
Patstāvīgo darbu labošana + lekciju gatavošana + lekciju/klubu/aktivitāšu vadīšana tad nu arī aizņem mūsu nomoda stundas. Papildus, protams, praktiskajiem darbiem.

Angļu valoda
Pirmā lieta, ko uzreiz ar ierašanos sākām mācīt bija angļu valoda. Līmenis ir bēdīgs. Teorētiski viņi mācās to no 7 klases, bet ko vairāk par "How are you? Ok!" pateikt var tikai retais un pat šo ne visi. Konkrētāks piemērs - eksāmens, ko mēs sastādījām (pēc norādēm) un novadījām 2011 gada grupai bija sekojošs:
  • mutiskā daļa - atbildēt uz 3 jautājumiem (piem. "What is your name?" "Where do you come from?" "Do you have any hobbies?")
  • lasīšana - jāizlasa viens paragrāfs puslīdz vienkārša teksta, saprašana nav nepieciešama, vērtē tikai izrunu. 
  • attēls - fotogrāfija, kurā redzama māja, cilvēki. Jāpastāsta, ko tajā redz.
Ja cilvēks spēj atbildēt uz vienu no mutiskās daļas jautājumiem, izlasīt tekstu tā, ka var saprast, kādā valodā ir teksts, un attēlā atpazīt un nosaukt pāris priekšmetus un krāsas, viņš ir nokārtojis eksāmenu.
Pozitīvā puse - daudzi ļoti labprāt grib mācīties angļu valodu.
Cita lieta, ka ar "mācīties" viņi ne obligāti saprot "ieguldīt darbu"... vidusskola. :)
2012. gadam, kurā mēs ar Laumu esam pastāvīgie pedagogi (no 5), piedabūjām pamainīt programmu un mācīt Angļu valodu reizi nedēļā visu semestri, nevis vienu nedēļu no vietas, kas, manuprāt, galīgi neder valodām.

Tiktāl rezultāti ir priecējoši, bet tad jau redzēs.

Matemātika
Vispār man ir radies priekšstats, ka Angolas izglītības sistēmā ir divas bēdas - matemātika un angļu valoda. Pārējās vēl neesam sastapuši, laikam.
Matemātikas līmeni raksturojam šādi: Formāli (gan Eiropā, gan Angolā) skolā 9. klasē apgūst kvadrātvienādojumus. Realitātē, sistemātiski ejot cauri programmai un lāpot caurumus zināšanās, līdz kvadrātvienādojumiem netikām un tos neviens no mūsu studentiem neprot risināt.

Angola - nosso pais
Sociālie un citi humanitārie priekšmeti, manuprāt ir labākā līmenī. Piemēram, šonedēļ mums ir priekšmets "Angola - mūsu zeme", kura ietvaros notika tikšanās ar Angolas politisko partiju pārstāvjiem (ar katras partijas pārstāvjiem atsevišķi, lai nesanāk kašķis). Studenti paši iepriekš gatavoja jautājumus un diskutēja. Cik atceros, mūsu vidusskolās līdz tam bija tālu.
Aizpagājušo nedēļu mums bija ekonomika (saņemiet, es pieskaitīju ekonomiku pie humanitārām zinātnēm!) un tās ietvaros studentiem bija, iepriekš saskaņojot, grupās jāapmeklē vismaz divi uzņēmumi un jāveic ar tiem intervijas.

Manuprāt, tas bija forši. Tiesa, mana lekcija par ekonomikas teoriju mani iedzina depresijā.

Vēsture
Aiz un pagājušo nedēļu mums bija arī vēsture. Programmā bija paredzēts skatīties vecas (1972. gada) dāņu multfilmas par vēsturisko materiālismu. Sākumā man tas likās stulbi, bet es sagatavoju daudz kritiskus jautājumus diskusijām. Sākumā studentiem likās nedaudz jocīgi - kā tad tā, viņiem piedāvā jautājumus, bet pēc tam nesaka, vai viņu atbilde ir pareiza vai nē. Bet tad pavilkās uz diskusijām savā starpā un bija ok.

Dzimumu līdztiesības klubs
Viena sāpīga Angolas tēma ir dzimumu līdztiesība  Vēsture, karš, kultūra... Tamdēļ viens vakars nedēļā mums ir veltīts dzimumu līdztiesības klubam grupās (grupa ir skolotājs + 16 studenti).
Es kaut kā pavilkos par pedagoģijas metodi - uzdot jautājumus, bet nedot atbildes. Ja ir interese, var apskatīt manis izdomātos jautājumus/tēmas, kam mēģināšu iziet cauri pa šo gadu.

Labi, kaut kā aizrakstījos. Par citiem priekšmetiem vēlāk/varbūt Lauma. :)

4 comments:

kaza said...

Bravo! Radoši, pilnasinīgi,rosinoši!Vai šo mācībtēmu "izņemšana" notiks angliski vai portugāliski? Kas bez jums(F,L)ir skolas pasniedzēji, kādas jums ar tiem attiecības? gribās veel!!!....

Lelde said...

Ja viņiem ir tik bēdīgi ar angļu valodu, kā viņi saprot ko jūs viņiem mācāt? Varbūt jūs esat baigi progresējuši portugāļu valodā? :)

Garsh said...

tu protams vari darīt kā Tev liekas labi un pareizi, bet lūdzu pamatpatiesību pasniedz skaidri, saprotami, un PĀRLIECINOŠI: visas sievietes ir vienlīdzīgas ...................SAVĀ STARPĀ!!

Lauma said...

Ticiet vai nē, mēs kursus pasniedzam Portugāļu valodā..

Priedīt..! :) Es šo Tavu komentāru jau gaidīju pie iepriekšējā raksta.. :P